7 клас

https://wordwall.net/uk/resource/28515464

Ліна Костенко "Кольорові миші"


Завдання: написати в робочому зошиті розповідь про дівчинку Анну: іі зовнішність, характер. Висловити своє ставлення до героїні.



ПРИСЛІВНИК


 


< 
http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA.  Друзі, виділіть, натисніть правою мишкою, тоді лівою  ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...





ДІЄПРИСЛІВНИК

http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%94%D1%96%D1%94%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA

ВИДІЛІТЬ посилання, натисніть правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...

БОГДАН ЛЕПКИЙ "МИШКА"



http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%20%D0%9B%D0%B5%D0%BF%D0%BA%D0%B8%D0%B9%2C%207%20%D0%BA%D0%BB.    

ВИДІЛИТИ посилання, натиснути правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...



Узяти подвійний аркуш у лінію, написати своє прізвище та ім'я. на другій лінії написати : Дев'яте грудня
На наступній лінії написати 
Контрольний стислий переказ тексту наукового стилю
 написати роботу, листочок передати мені в школу людиною. яка до школи ходить. Останній термін - у п'ятницю 10 грудня

Твір за повістю М. Стельмаха "Гуси-лебеді летять..."
         Образ головного героя Михайлика   
На що звернути увагу: (ПІДКАЗКА)
      Михайлик - головний герой якого твору? Хто автор? 
Яка особливість цієї повісті? Від чийого імені ведеться розповідь?    Коли книжка була написана? Чому автор розповідає про власне дитинство?                           
      Коли ми вперше зустрічаємося з головним героєм? Скільки йому років? Який він зовні? Які питання ставив дідові? Про що це говорить? Яку мав родину? Хто і чим займався? Де вони жили, що мали? Чи була ця сім'я заможною? Який одяг був у дитини?Чим любив займатися влітку, взимку? Як підріс, яке мав захоплення і на що пішов заради нього? Як мама ставилася до улюбленої справи героя? Про що це свідчить, який Михайлик? Кого у родині він любив? Чи мав якісь обов'язки, чи допомагав старшим? Чи мав у душі милосердя і співчуття хлопчик, у якому епізоді це змальовано? Як до цього випадку поставилася мама Михайлика? Чи мав друзів головний герой? Хто це? Як вони проводили час разом? Чи був вихованим та чемним школярик? Як він потрапляв до школи? Як навчався? Про що мріяла ця дитина, чи здійснилися мрії? 
       Чи сподобався головний герой? Чи хотіли б мати такого друга? Чим би ви займалися, що робили б? Яку рису вдачі хотіли б узяти собі в Михайлика і чому? Яке враження у вас склалося від повісті "Гуси-лебеді летять..." Михайла Стельмаха?

ДІЄСЛОВО
https://quizizz.com/admin/quiz/6165c1cb808ead001db50b07/%D0%B4%D1%96%D1%94%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE?fbclid=IwAR2klRMyrWmwIwcVv2FsQcOVSTRu0DyXZU0NAN87XqBGB5sPrmgJmVGdDHU

ТАРАС ШЕВЧЕНКО

Сделано на Padlet
https://wordwall.net/uk/resource/23241457

https://www.emaze.com/@AOWWTFCWR/--

https://sway.office.com/ppHhrpPJdXRuS7BU?ref=Link&loc=play

 




2021 - 2022 н.р.




ЧАСТКА

1. Розподільне письмо. Запишіть слова у три колонки — разом, окремо, через дефіс. Поясніть написання слів.

Де/який , хтось/то, що/правда, ні/когісінько, як/то, ні/в/кого, ні/хто, ні/в/кого, ні/за/що, ні/звідки, як/от, аби/де, хтозна/як, не/аби/який, не/аби/хто, як/най/дорожче, коли/б/то, ніби/то, хто/сь/таки, аби/тільки, все/ж, ото/ж, а/як/же, як/раз, а/все/ж/таки, ото/ж, таки/пішов, дарма/ що, ні/би, чим/дуж, не/наче/б/то, не/мов/би/то, хто/сь/якось.

2..Запишіть подані речення і розкрийте дужки. Підкресліть прямою лінією слова, з якими частки не, ні пишуться разом, і пунктиром — слова, з якими вказані частки пишуться окремо. Поясніть їх правопис.

1. (Не)доля вирішує — людина творить свою долю. 2. (Ні)один (не) зробив так, як треба. 3. Йому бракує (не)вміння виконати цю роботу, а бажання. 4. Він (не)дочув моїх слів. 5. Ця (не)широка річка впадає в Дніпро. 6. Він (не)придатний (ні)до роботи, (ні)до розмови. 7. (Не)забаром відбудеться зустріч випускників нашої школи. 8. (Не)сказане лишилось (не)сказанним. 9. (Не)через (не)бажання, а через (не)вміння він (не)виконав цієї роботи. 10. Я відклав ще (не)дописаний лист. 11. (Ні) хто (не)знав цього краще, а(ні)ж він. 12. Життя (не)впинно йде вперед. 13. Бажання гірше за (не)волю.



https://learningapps.org/1173645               ЦЕ ВІКТОРИНА З ТЕМИ "ЧАСТКА".

https://learningapps.org/2369277               РОЗРЯДИ ЧАСТОК

https://learningapps.org/2206779               ВГАДАЙ ЧАСТИНУ МОВИ

https://learningapps.org/2288633                СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ


http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%A1%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8%20%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8

АНДРІЙ МАЛИШКО
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%88%D0%BA%D0%BE   
Виділи посилання, натисни правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ......




http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%88%D0%BA%D0%BE


ОЛЕКСАНДР ГАВРОШ




О. Гаврош "Неймовірні пригоди Івана сили" (гра "Хто хоче стати мільйонером")



СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ. Прийменник, сполучник, частка
СПОЛУЧНИК

http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%A1%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B8%20%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B8

ВИДІЛИТИ ПОСИЛАННЯ, НАТИСНУТИ ПРАВОЮ МИШОЮ. ТОДІ - ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ....

Це матеріал на декілька уроків.



Творчість Олега Ольжича, Олени Теліги
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9C%D0%B8%20-%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%86%D1%96%2C%207%20%D0%BA%D0%BB.

Виділи посилання, натисни правою мишою. Натисни ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...

ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 

http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%20%D0%A1%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE
В. Симоненко, М. Павленко

http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D1%96%D1%80%20%D0%A2%D1%8E%D1%82%D1%8E%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA.%20%22%D0%9A%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%BA%D0%BE%22
Григір Тютюнник "Климко"

ЛЮБОВ ПОНОМАРЕНКО

БУДЬ ЛАСКА, прочитайте твір у підручнику.

http://8next.com/ulit7/2704-ukrlit7013.html    За цим посиланням - аналіз новели "Гер переможений".
Повідомте учням
Код доступу 1239400
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua     ЦЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ, КОТРЕ ТРЕБА ВИКОНАТИ ДО 20 ГОДИНИ 18 БЕРЕЗНЯ, РЕЗУЛЬТАТИ БУДУТЬ ЗАНЕСЕНІ ДО ЖУРНАЛУ,

Прислівник
http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA.  Друзі, виділіть, натисніть правою мишкою, тоді лівою  ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...


МАРИНА ПАВЛЕНКО



 


http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9C%D0%90%D0%A0%D0%98%D0%9D%D0%90%20%D0%9F%D0%90%D0%92%D0%9B%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E

ПРОШУ ВИДІЛИТИ, НАТИСНУТИ ПРАВОЮ МИШКОЮ, У ДРУГОМУ РЯДКУ НАТИСНУТИ ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ... ЦЕ ПОСИЛАННЯ НА ЦІКАВУ ДОШКУ LINO
https://wordwall.net/uk/resource/12841818/%d1%80%d1%83%d1%81%d0%b0%d0%bb%d0%be%d0%bd%d1%8c%d0%ba%d0%b0-%d1%96%d0%b7-7-%d0%b2

https://wordwall.net/uk/resource/12880178/%d1%80%d1%83%d1%81%d0%b0%d0%bb%d0%be%d0%bd%d1%8c%d0%ba%d0%b0-%d1%96%d0%b7-7-%d0%b2


 Чайковський Андрій Якович

Життєпис[ред. | ред. код]

Андрій Чайковський народився 15 травня 1857 року в сім'ї дрібного шляхтича-службовця в місті Самборі, що належало до королівства Галичини та Володимирії — Австрійської імперії, нині Львівська область. У ранньому віці втратив батьків, тому хлопчика забрала до себе бабуся в село Гординя в Самбірському повіті[3][4].

Малий Андрійко навчився читати польською, оскільки українського букваря тоді не було. До початкової школи не ходив, навчався вдома. Іспити за початкову школу здавав приватно. Згодом у 1869—1877 роках навчався в Самбірській гімназії, де прочитав Шевченкового «Кобзаря». В гімназійні роки (18731877) був членом підпільного товариства «Студентська громада». По закінченню гімназії вступив на філософський факультет Львівського університету[3][4].

У 1881 році став співзасновником «Кружка правників». Почав працювати за невелику зарплату в товаристві «Просвіта».

Війна в Боснії і визнання письменника Чайковського[ред. | ред. код]

Андрій Чайковський з товаришем. Боснія і Герцеговина. 1882 рік.

«До сеї пори я ще ногою не був поза Галичиною, а тепер прийшлося мені йти в край далекий, звідки поворот дуже непевний», — такі малооптимістичні рядки постелилися на папір у повісті «Спомини з-перед десяти літ», які стосуються кінця січня 1882 року. Цього року Андрія Чайковського, як і тисячі інших українців, мобілізували в австрійську армію і відправили придушувати герцоговинсько-боснійський визвольний рух. Мемуари одержали позитивну оцінку Івана Франка. Власне на тому творі й зав'язалася дружба з Каменярем. Так само прихильно висловився про спомини письменник Осип Маковей, і з того часу, як казав сам автор, «літературний бакциль» засів у його душі, і він уже не переставав писати й до самої смерті не випускав з рук пера.

На службі народу[ред. | ред. код]

Андрій Чайковський

З філософського факультету Андрій Чайковський перейшов на юридичний факультет того ж Львівського університету[3]. За часів навчання на юриспруденції очолював студентське товариство «Дружній лихвар».

Вілла в Бережанах, де мешкав Андрій Чайковський.

1884 року А. Чайковський склав суддівський іспит і впродовж 1884—1886 років практикував у Самборі після чого переїхав у Бережани Тернопільської області, де в 1890 році відкрив власну адвокатську канцелярію. Ніхто інший так активно, як Андрій Чайковський, не популяризує серед москвофілів ідеї народовецького просвітянського руху, доказуючи власним прикладом, що рідною мовою треба вести справи в судах та установах.

Арешт[ред. | ред. код]

У 1914 році Чайковський повернувся до Самбора. Навіть у мирний час не все гаразд творилося зі свободою людини на окупованих теренах так званої Малопольщі, але інші порядки настали в період Першої світової війни, яку принесли на своїх багнетах царські вояки — переслідування й поголовні арешти під час окупації російськими військами рідного міста Андрія Чайковського Самбора, як і Східної Галичини загалом. Там, за доносом єдиновірних співмешканців, які з ідеологічних міркувань симпатизували завойовникам, на заповзятливому українофілові замкнули наручники та й припровадили до сумновідомої львівської в'язниці «Бригідки». Як заручника його протримали понад два тижні, і не знайшовши компромату, випустили під протекцію Володимира Дудикевича.

Комісар ЗУНР[ред. | ред. код]

Спалах надії на власну державність, ознаменував рік 1918-й, коли 1 листопада етнічні мешканці Західної України перебрали владу у свої руки. Ще до того, як його мали офіційно обрати на керівництво самбірським повітом, люди вже цілком довіряли йому. Довкола нього згуртувалися всі верстви населення. У 1918—1919 роках Чайковський став повітовим комісаром Самбірського повіту, і принципово працював на засадах гуманності та справедливості.

Та основна біда закрадалася в близькості фронту, провокаціях, та найголовніше фаховій некомпетентності владних горе-патріотів. Відголосом подій тієї доби є просякнуті його болем, істинно «Чорні рядки» (1930), де на тлі страшної зневіри лідерів, постає свята жертовність простих стрільців.

Прихисток у Коломиї[ред. | ред. код]

У середині травня 1919 року Коломия була «під румунським постолом». Янголом-охоронцем родини Чайковських став недавній старшина УСС і зять Володимир Бемко.

Родина Чайковських в історії Коломиї залишила помітний слід. Зокрема, дружина Андрія Чайковського Наталія очолювала товариство «Союз Українок». Дочка письменника Марія Ставнича редагувала часописи «Жіноча доля»«Світ молоді», «Жіноча воля». Журнал «Жіноча доля» видавався під редакцією екс-сенаторки Кисілевської Олени з якою приятелювали Чайковські. У 1926—1927 роках очолював осередок «Рідної школи».

40-літній ювілей[ред. | ред. код]

21 грудня 1928 року у Львові відбулись урочистості з нагоди святкування 40-літньої громадсько-політичної й літературної діяльності Андрія Чайковського, а 2 березня наступного року естафету Львова перейняла Коломия.

Останній ювілей[ред. | ред. код]

На 21 вересня 1934-го припала золота дата вінчання, адже пів-віку тому доля правника-початківця Андрія Чайковського звела з вчителькою Наталею Гладилович. Однак осінні краєвиди за вікном навіювали депресію, пов'язану з прогресуючою, невиліковною хворобою письменника…

− Якби я видужав, казав своїй дружині, і міг би працювати, я написав би ще одну повість, але вона була б зовсім інша, як усі попередні.

Погіршувалось здоров'я, і нічим не міг зарадити помираючому Чайковському лікар Володимир Ганківський. А на Різдво, взагалі розплакався, як дитя, бо життєлюбом був, який враз гостро передчував свій близький кінець. Перед Великодними святами Чайковський забажав висповідатися. Святі Таїнства приймав лежачи, бо не міг уже сидіти, проте і з цього сумного епізоду не оминув покепкувати, сказавши: «Тепер маю уже паспорт на другий світ».

2 червня 1935 року, о 9-й годині «душа його покинула знеможене тіло», так написало Варшавське видання «Наша культура».

Небаченої досі людності «…з усієї галицької волости» зібралося тоді під стінами Народного дому, балкони якого завішані чорною матерією. Жалобна процесія з тринадцятьма священиками, рушила на старий цвинтар «Монастирок» поблизу церкви Благовіщення. Це були справді «княжі похорони», як написали згодом учасники тих подій.[4].

Творчий шлях[ред. | ред. код]

Друкуватися почав з 1892 року. Образи життя знайшли відтворення в його спогадах «Спомини зперед десяти літ» (1892) та «Чорні рядки», виданих у збірнику оповідань «Із судової зали», «Образ гонору» (1895), «Хто винен?», «Краще смерть, ніж неволя», «Не для всіх весна зеленіє» (1920) і повістях «Олюнька», «В чужім гнізді», «Бразілійський гаразд» (1896), «Малолітній» (1919) та інші.

На пробудження національної свідомості й виховання молоді мала значний вплив проза Чайковського в романтичному стилі про Козаччину«За сестрою» (1907), «Віддячився» (1913), «Козацька помста» (1919), «На уходах» (1921), «Олексій Корнієнко» (1924), «До слави» (1929), «Полковник Михайло Кричевський» (1935), «Перед зривом» (1937) та інші. У цих творах Чайковський ідеалізував Запоріжжя і звинувачував Москву за кривди, завдані Україні.

Творча спадщина[ред. | ред. код]

Реклама книжок для дітей, українська щоденна газета «Свобода» (США). — 1937 № 210 (10 вер.)

"ЗА СЕСТРОЮ"



«За сестрою» аналіз (паспорт) Автор – Андрій Чайковський 
Рік написання: 1907 
Жанр: героїко-романтична повість.
 Рід літератури: епос.
 Тема «За сестрою»: відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятування своєї сестри з татарського полону.
 Ідея «За сестрою»: уславлення козаків — оборонців рідної землі, Павлуся — відважного лицаря, їх благородство, відповідальність, мужність; засудження татар та українців-зрадників. 
Основна думка: тільки любов до рідної землі, батьківської домівки, тільки сила волі, цілеспрямованість, дружня завзятість допоможе подолати будь-якого ворога заради щастя, радості, миру в кожній українській оселі. 
Головні герої «За сестрою»: Павлусь – головний герой, 15-річний Павло. Він молодший син Степана та Палажки; Ганна – 13-річна донька Степана та Палажки. дід Андрій – 70-річний голова рродини Судаків, загинув під час нападу татар. Степан – син діда Андрія; Палажка – дружина Степана, матір Павлуся та Ганнусі. Вона загинула, захищаючи дітей від татар. Петро – старший син Степана та Палажки. Був козаком. Андрій Недоля – козацький сотник, козак Семен Непорадний, Мустафа – син Дівлет-гірея, очолював напад татар на українське село., Девлет-гірей 
Проблематика «За сестрою» • батьки і діти; • життя і смерть; • радість і трагедія; • відповідальність і безпечність; • вірність і зрада; • добро і зло; • щирість і хитрість, улесливість, підступність. 
 Історія написання “За сестрою” Повість «За сестрою» (1907) створена на основі довготривалого вивчення історичних матеріалів з часів татарських нападів на українські землі та їхньої ретельної художньої обробки. В центрі — захоплююча історія юного Павлуся, молодшого сина з козацького роду Судаків, який порятував від татарського полону свою сестру Ганнусю. 
Сюжет «За сестрою» Твір має 9 розділів: 
1. Розповідь про мешканців села Спасівка: звичаї, обряди, особливості поселення, взаємостосунки, діяльність. Серед спасівчан — родина Судаків (дід Андрій, його син Степан з жінкою Палажкою, два сини — Петро і Павло, дочка Ганна). Павло — розбишака, завжди захищав сестру Ганну. Під час нападу татарви село Спасівка згоріло, його мешканців або вбито, або забрано в полон. Павлусеві вдалося втекти від загарбників, він вирішує розшукати сестру і визволити її з полону.
 2. Опис українського степу. Розповідь про роль Свиридової могили для козаків. Семен Непорадний знімає з коня пораненого Павлуся, надає йому притулок. Приїзд козацького загону, в якому служив Петро, брат Павлуся. Зустріч братів. З розповіді Павлуся Петро дізнається про пожежу в Спасівці та трагічну долю своїх рідних. Дід Панас лікує Павлуся. Козаки вирішують вранці наздогнати татарське військо і здійснити напад на нього
3. Під час відпочинку козаків до їх табору наближався татарин. Він хотів всіх перерізати, але його вислідив і спіймав Непорадний за допомогою аркана. Полонений татарин розповів про напад орди на Спасівку. До козаків прибув загін на чолі із сотником Андрієм Недолею. Між Андрієм і Остапом виникла сварка стосовно того, хто буде керувати козацьким військом. Татарин має велике бажання обмінятися з Павлусем сідлами. Хитрість і підступність татарина викриває козак Непорадний. Козацтво вирішує вийти у похід на татар, користуючись інформацією полоненого. 
4. Хвилювання Павлуся перед битвою. Під час військових подій Петро намагається бути з братом. Козаки у стані ворога. Битва. В бою гине Тріска, багато козаків. Поховання загиблих. Перемога над ворогом. В полон до козаків потрапляє молодий Мустафа-ага. С. Непорадний відпускає полоненого ним татарина на волю. 
5. Степан Судак розпутує мотузку на руках і за допомогою ножа допомагає багатьом спасівчанам. Під час нападу козаків на татар бранці тікають до річки в очерет. Зустріч Степана Судака з синами. Козаки переслідують татар. Павлусь всупереч застереженням батька і брата вирушає у небезпечну подорож, щоб визволити рідну сестру з неволі. 6. Павлусь розшукує сестру. Двічі зробив зупинку для перепочинку. Харциз Карий, який вислідив хлопця, не дав йому можливості подорожувати далі. Злодій продає Павлуся татарам-купцям. Карий раптово зустрічає козаків і намагається вдати із себе полоненого, що втік від татар. Гусейн впізнає Карого. Козаки дізнаються про долю Павлуся. Суд над харцизом, який чинить Гусейн.
 7. Павлусь сподобався багатому татарському купцю Сулейману. Сулейман привіз хлопця до себе і подарував його своєму синові Мустафі. Хлопець терпить приниження від молодого хазяїна, але думка про пошуки сестри підбадьорює його. За непокору Павлуся відправляють служити на конюшню. Хлопець тікає, заздалегідь приготувавшись до цього. Перешкодою до втечі був татарин, якого Павлусь намагався обдурити різними балачками. Хлопець повертається до Мустафи, його очікує чергове покарання. Кару призупинено. Павлусь від’їжджає до Девлет-гірея.
 8. Павлусь потрапляє у Бахчисарай на прийом до Девлет-гірея, який намагається знайти відповідь на запитання: «Що відомо про мого сина Мустафу?» Щоб дати відповідь на це запитання, Павлусь, вдаючись до хитрощів, пропонує Девлет-гірею віднайти сестру Ганнусю. Сестру знайдено. Хвилююча зустріч Павла з Ганнусею. Павло інструктує сестру перед розмовою з Девлет-гіреєм щодо його сина Мустафи. Брат з сестрою перебувають при дворці Девлет-гірея, поки тривають подальші пошуки Мустафи. 
9. Під час перебування у Девлет-гірея Павлусь згадав, як на Україні святкується Різдво (колядки, щедрівки, ковзання на санках). Повернення хана з сином додому. Викривається хитрість Павла стосовно того, що Ганнуся бачила, як склалася подальша доля Мустафи у козаків. Хан пропонує хлопцю з сестрою залишитися жити з ним, прийняти нову віру. Павло просить для себе і сестри вільну, щоб повернутися на Україну, а також викупити у Сулеймана-ефенди земляка Остапа Швидкого. 
Композиція твору “За сестрою” Експозиція: розповідь родину Судаків. Зав’язка: напад татар на село. Розвиток дії: загибель діда Андрія та матері Параски. Ганнуся з батьком захоплені в полон. Павлусь тікає та зустрічається з козаками та братом Петром. Козаки оточують татарський кіш і звільняють частину українців з полону, Семен Непорадний захоплює  Мустафу-агу, сина Девлет-Гірея, що був ватажком татар. Батько Судаків зустрічається з синами. Павлусь один їде розшукувати сестру, та його захопив харциз Карий (Карим) та продав татарам. Татарин Мустафа не злюбив непокірного Павлуся, який хотів втекти та наказав його покарати. Поява мурзи рятує хлопця, він вигадує план порятунку сестри. Кульмінація: радісна зустріч Павлуся та Ганни. Розв’язка: Мустафа-ага повертається до батька. Щасливий Девлет-Гірей дарує волю для Павлуся та Ганнусі, та для бранця Остапа Швидкого, українця, який також був у полоні разом з хлопцем.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/za-sestroyu-analiz-tvoru/


ОЛЕКСА СТОРОЖЕНКО




                                  Олекса  Стороженко

ü Знав французьку, німецьку, російську, латинську мови.

ü Нагородженний хрестом Святого Георгія.

ü Блискуче розкриття складних і заплутаних карних справ.

 (У 1850 р. Стороженко залишає військову службу і переходить на цивільну, займаючи посади чиновника особливих доручень при Київському генерал - губернаторі  Д.Г.  Бібікові та Міністерстві внутрішніх справ у Петербурзі) 

ü Таланти Олекси Петровича: гра на віолончелі; малярська справа; скульптура (нагороджений медаллю Акаде­мії мистецтв); міг занести на гору 10 пудів, зігнути двогривенний (пуд - 16 кг)

«Велика була душа у сього чоловіка: разом хотіла жить на небі і на землі!».

Літературна спадщина Олекси Стороженка за обсягом невелика – 14 творів російською та 26 українською мовами. Сьогодні ми познайомимося з твором, який має назву «Скарб».

ЗАВДАННЯ:

-         Прочитайте твір «Скарб»

-          Визначте жанр твору «Скарб».

-         Зачитайте, як починається оповідання. 

-         Твори якого жанру мають такий початок?

-         Що обєднує з казкою?

Висновок: Казка є різновидом оповідання. А ми довели, що оповідання «Скарб» має фольклорну основу

 Мозковий штурм

1.     Хто є головним персонажем оповідання?

2.     Якими були батьки Павлуся

3.     Як мати ставилася до свого єдиного синочка? 

4.     Через що мати нікуди не пускала Павлуся? 

5.     Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина? 

6.     Що мати вважала щастям для свого сина

7.      Через що мати не пускала сина на вечорниці? 

                                                РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ

-         Який стиль виховання притаманний матері та батькові Павлуся? Дослідіть питання за табли­цею, підтверджуйте посиланнями на текст. 

АВТОРИТАРНИЙ

    Батьки наказують — діти підкоряються.

    Батьки не рахуються з думками дітей; мо­лодше покоління росте пригніченим і безвіль­ним, має низьку самооцінку.

ІНДИФЕРЕНТНИЙ

             Батьки не цікавляться ні успіхами, ні невда­чами; діти «копіюють» вулицю.

             Батьки винуватять суспільство в невдачах дітей, діти цураються батьків.

ПОТУРАЛЬНИЙ

   Діти вимагають від батьків виконувати їхні забаганки, батьки безпринципно підкоряються.

             Батьки не можуть забезпечити всіх вимог дітей, часто хворіють, діти ростуть егоїстами, у житті вони безпорадні.

АВТОРИТЕТНИЙ

              Батьки завжди в курсі подій, що відбува­ються з дитиною, є її друзями й порадниками.

              Діти з радістю слухаються батьків, поважають їхню точку зору.

 

8.     Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим?

9.     Як наймичка у ставленні до Павлуся замінила йому матір? 

10.           Чим займався Павлусь щодня? У чому виявлялося для нього щастя? 

РОБОТА НАД ФОТОГРАМОЮ ЖИТТЯ ПАВЛА ЛЕЖНЯ

-         Ми всі полюбляємо фотографуватися. Спробуємо зараз створити фотограму життя Павла Лежня.         А які вподобання мав Павлусь?

Немовля пахолок (І.Я. Франко зазначав, що О. Стороженко - талановитий оповідач, який добре володіє українською мовою) – парубок – чоловік (уявіть або знайдіть фото і Інеті)

Спить на перині, на печі, у просі, у садку під грушею.

- Чим захоплюєтеся ви, учні 7 класу?

-         А Павлусь?   Захоплення: їсти та спати

Висновок: лінія життя рівна, без подій, без роботи, без інтересів, без друзів, без мети.

ДОБЕРІТЬ СИНОНІМИ ДО СЛОВА "ЛЕДАР"


                                            МЕТОД «ПЛУТАНКА»  

-         Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

Хто горя не бачив,….                                       …а родись щасливим;

Без щастя…..                                                     … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                                       … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                               …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                         …там і заздрість плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                            …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                                  …однакове щастя;

Добре танцювати тому,…                                 …кому щастя на дудку грає.

-         Чи погоджуєтеся ви зі словами автора «Зовуть щасливимиі тих, що увесь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба»

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ

-         Як ви вважаєте автор говорить серйозно чи іронічно?

-         Що таке іронія?

Запис у зошитах

Іронія( від гр. удавання) - це прихована насмішка над явищем чи особою, про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне.

Домашнє завдання: написати листу жартівливому тоні Павлу з порадами, як змінити життя.


2 коментарі:

Семантичне калькування

 Семантичне калькування — це поява у слова невластивого значення, запозиченого в іншій мові. Наведені нижче семантичні кальки трапляються в ...