6 клас

http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9B%D0%95%D0%A1%D0%AF%20%D0%92%D0%9E%D0%A0%D0%9E%D0%9D%D0%98%D0%9D%D0%90
Виділити посилання, клікнути правою мишкою, знайти у віконці "Перейти до...", клікнути.
 
 

ЕММА АНДІЄВСЬКА

 http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%95%D0%BC%D0%BC%D0%B0%20%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%96%D1%94%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%2C%206%20%D0%BA%D0%BB.        
                   
ВИДІЛІТЬ посилання, натисніть правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...

2021 - 2022 навч. рік
ПРИКМЕТНИК

http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%2C%206%20%D0%BA%D0%BB      Виділити посилання, натиснути правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...


Сделано на Padlet



          Словотвір
 
 




ЧЕТВЕРТА ЧВЕРТЬ
Пароніми
https://view.genial.ly/6161f7cf61d5020ddc3b4fc6/presentation-paronimi
ЛЕОНІД ГЛІБОВ
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8%2C%206%20%D0%BA%D0%BB.     
     Виділити, натиснути правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО В/АДРЕСУ...



Контрольний докладний переказ тексту

https://www.youtube.com/watch?v=cjpGdNKW_ag&ab_channel=%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0%D0%94%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87


https://wordwall.net/ru/resource/1218643
https://learningapps.org/3222183 
НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ
Опрацювати пагаграф 43 (с. 216, 218), виконати письмово вправи 490, 491.

Вправа 3. Опрацюй таблицю написання «Написання неозначених займенників». Наведи власні приклади.

Пишуться разом

Пишуться через дефіс

Окремо

Із префіксами де-, аби-, суфіксом -сь

Із префіксами будь-, хтозна-, казна- та суфіксом –небудь.

Якщо прийменник стоїть всередині неозначеного займенника

Дехто, абищо, якийсь

Будь-чий, хтозна-скільки, казна-що, який-небудь.

Аби з ким, хтозна до кого, будь у якого

 

 

 

 

 

 

Вправа 4. Знайди «зайвий» займенник у кожному рядку.                               1) Хто/сь, аби/кого, будь/яким, де/чиї.                                                                      2) Будь/що, де/хто, казна/скільки, яким/небудь.                                                  3) Хтозна/з/ким, будь/у/кого, аби/до/чого, казна/кому.

Вправа 5. Віднови прислів’я, дібравши неозначені займенники. Визнач синтаксичну роль цих займенників.                                                                          1) Жди, грибе, може, тебе ________________________ здибле. 2) Я би тобі сказав ____________________________, та хай тобі скаже __________________________. 3) Горіхи — то така річ, що коби  ___________________________ товк, то я би їв. 4) Нехай вихваляє тебе  ________________________ чужий, а не писок твій. 5) Як ________________________ не знав біди, то сам нікому не поможе.

Довідка:  хтось, щось, будь-хто


http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%97%D0%90%D0%99%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%98%D0%9A         ЗАЙМЕННИК
Означальні займенники

Вправа 1.

І. Спиши речення, вставляючи потрібні за смислом означальні займенники.

ІІ. Підкресли ВСІ члени речення.

ІІІ. Випишіть означальні займенники разом зі словами, до яких вони відносяться. Визначте рід, число й відмінок використаних означальних займенників.

 

1) За Україну! З огнем завзяття ру­шаймо, браття, __________ вперед!

2) __________ птиця має свій голос, __________ поле має свій колос,  __________ справа має свої почини,  __________ казка — свої причини.

3) І миті __________ не можна повернути, Щоб заново, по-іншому прожить.

4) Сріблястий шлях, прокладений місяцем, простягся морем до __________ берега.

5) Мислив я, що __________ серце Має __________ ритм одмінний, __________ біль, __________ радість, __________ стук і __________ кров.

6) І __________ фініш — це,   по суті,   старт.

7) __________ двір хазяйським оком держиться.

8) Не можу стояти доки __________ працюють, піду полежу.

ЗРАЗОК речення  –  Не маю зла до __________ народу.

ЗРАЗОК речення  –  __________ собі щастя кує.

Довідка: кожен, інший, кожний,всякий,іншого, само­го,  кожна, жодної, іншу, кожне, всі, інші.

 Вправа 2. Склади і запиши 3-4 речення із фразеологізмами, що містять означальні займенники

Вправа 3. Прочитай прислів’я. Випиши займенники та визнач розряд за значенням. Визнач рід, число, відмінок займенників. Зроби висновок про відмінювання означальних займенників.

1) Кожна пташка своїм дзьобиком живе. 2) Не можу стояти доки інші працюють, піду полежу. 3) Кепський господар десять робіт зачинає, жодної не кінчає. 4) Всякий двір хазяйським оком держиться. 5) Кожному овочеві свій час. 6) Не з кожного цвіточка ягідочка! 7) Всякому овочу свій час. 8) Гречана каша сама себе хвалить. 9) За все береться, та не все вдається. 10) Кожна жаба своє болото хвалить. 11) Не копай іншому ями, бо сам упадеш.

Заперечні займенники, їх правопис

 Заперечні займенники. Правопис заперечних займенників. Написання займенників із прийменниками окремо

Вправа 1. Прочитай речення. Як називаються займенники, що вказують на відсутність предмета або ознаки? Випиши їх. Як творяться такі займенники?

1) Ніхто не постеріг, що надворі йшов сніг (М.Коцюбинський). 2) Латану свитину з каліки знімають, 3 шкурою знімають, бо нічим обуть Княжат недорослих (Т.Шевченко).  3) Побіг Осел навпростець, нічого не минає, Чи нива, чи баштан — не розбирає, Толочить і ламає (Л.Глібов).  4) Страшно затято зчепилися противники!.. Але годі! Нікотрий не передужає другого (І.Франко). 5) Ніякий чоловік з гріхом не розминеться, — І в селах так, і в городах (Л.Глібов). 6) Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки (М.Стельмах) 7) Гнат, приголомшений окриком, опішив і відступив назад, але потім зрозумів, що ця людина ніскільки не боїться його та ще й насміхається (Г.Тютюнник).

Вправа 2. Прочитай уривок з вірша М.Рильського. Підкресли займенники, визнач їх розряд. Поясни правопис займенників у першому реченні.

Ніколи і нікому не вгадати,     Ні хто був він, ні хто була вона,

Мимо якої проїздив він хати,     Які були в них лиця й імена.

Було давно, давно обох немає, — А в пісні збереглись для поколінь

І свист отой, що милу викликає, І дрібен дощ, і ніг, і сірий кінь.

Вправа 3. Провідміняй займенники ніщо, ніякий, ніхто. Склади 2-3 речення з цими займенниками у непрямих відмінках

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

Прийменники із займенниками пишуться окремо (з тобою, зі мною, при мені). Якщо прийменник стоїть між займенником і часткою ні, то всі три слова пишуться окремо (ні з ким, ні до кого, ні з якою)

Вправа 4. Розподіли займенники у дві колонки: 1) які пишуться разом, 2) які пишуться окремо.

(Ні)що, ні(в)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто, (ні)який, ні(до)чого, (ні)котрий, (ні)кому, ні(у)чому, ні(з)котрим, (ні)скількох, ні(зі)скількома, (ні)ким

ПРИСТАВНИЙ Н УФОРМАХ ОСОБОВИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Завдання та вправи для самоконтролю

1. Перепишіть, випишіть займенники. Визначте, якими частинами речення вони виступають у реченні (підкресліть, тому повторити за 5 клас "Головні та другорядні члени речення).

Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся... дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В. Сухомлинський).

2. Поставте замість питань особові займенники в потрібному відмінку й поясніть наявність або відсутність у них звука н. Запишіть.

Зразок: Розмовляти (з ким?) — зі мною, з тобою, з ними, з вами.

Підготувати (для кого?), задоволений (ким?), підійти (до кого?), зустріти (кого?), розповісти (кому?).

 3. Перепишіть фразеологізми, визначте відмінок зворотного займенника.

Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам'ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.

4. Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку.

Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в'ється над (воно), зв'язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).

                    ПИТАЛЬНІ Й ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ


ВИВЧИТИ ПРАВИЛА З ПАРАГРАФА 42, ВИКОНАТИ ПИСЬМОВО ВПРАВИ 480, 481, 483 у робочому зошиті із зазначенням числа, назви роботи, теми.



Займенник
http://linoit.com/users/zdanovych_valja/canvases/%D0%97%D0%90%D0%99%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%98%D0%9A
Будь ласка, виділіть посилання, Натисніть правою мишкою, тоді лівою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ....




Діти, опрацюйте дошку ЛІНО та презентацію, записуючи інформацію до робочого зошита.
ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 

                         УКРАїНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ЛЕСЯ ВОРОНИНА

http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9B%D0%95%D0%A1%D0%AF%20%D0%92%D0%9E%D0%A0%D0%9E%D0%9D%D0%98%D0%9D%D0%90
Будь ласка, виділіть посилання, Натисніть правою мишкою, тоді лівою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ....



УКРАЇНСЬКА МОВА

29.03 Написання порядкових числівників

Вивчити правила з відео напам'ять, виконати вправу із підручника 455 на с. 200

      30.03    УЗГОДЖЕННЯ ЧИСЛІВНИКІВ З ІМЕННИКАМИ

Розкриваючи дужки, запишіть словосполучення:

І. Півтора (зошит), два (раз), чотири (оберемок), півтори (зміна), півтора (день), три (місяць), три (рядно), два (училище), два (острів), перед першим (грудень), два (озеро), два  з половиною (вагон), три (цап), чотири (дерево), три (стілець), три з половиною (ящик), , два (комп’ютер), три (місяць), чотири (урок), два (кролик), шість (кролик), три (апельсин), дві п’яті (метр), два з половиною (кілограм), сорок з половиною (процент), п’ять десятих (відсоток), півтора (місяць), півтора (рік), двадцять чотири (трактор), чотири (планшет), три (сантиметр), два (коктейль), чотири (учень), одна (слива), п’ять (картина), два (кілометр), шість (автобус), три (ананас), вісім (ожина), п’ять (удав), два (килим), півтора (пиріг), десять (острів), чотири (светр), п’ятнадцяте (квітень), вісім (лящ), сім (стебло), три (колесо), два (смайлик), дев’ять (колір), чотири (будинок);

ІІ. ¼ (яблуко), 95,6 (відсоток), 3 (узвіз), , 74 (літр),  1/3 (група), 1/8 (шлях),     100 (день),   2/3 (склянка),     2 (велосипед),   3 (ліжко), 5  (телевізор),   0,12  (відсоток),   6,95   (сантиметр),   2/3    (метр), 2 (нетбук), 500 (метр), 4 (олівець), 7 (олівець);

ІІІ. 45 (журнал), 23 (рiк), 2 (висновок), 4 (графiк), 7 (ювiлей), 58 (номер), 34   (епiзод),  5   (мiкроскоп),  42 (доказ),  17  (аргумент),  6  (випадок),

22 (вершник), 8 (принцип), 3 (промiнь), 27 (дослiд), 63 (комп’ютер),

542 (приклад), 16 (астероїд), 4 (атом), 25 (фрагмент), 3 (коледж), 76 (пристрiй), 32 (спалах), 4 (метод), 6 (байт), 83 (предмет).


https://wordwall.net/uk/resource/12979038/%d0%b2%d1%96%d0%b4%d0%bc%d1%96%d0%bd%d1%8e%d0%b2%d0%b0%d0%bd%d0%bd%d1%8f-%d1%87%d0%b8%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b2%d0%bd%d0%ba%d0%b8%d1%96%d0%b2

Це цікава гра. СПРОБУЄМО?

02.04 Вживання числівників на позначення дат і часу

Вивчити правила з відео, виконати письмово вправу з підручника 456 на с. 200

ДІТИ, це посилання на цікаву гру "КОТРА ГОДИНА"?" СПРОБУЙТЕ!

https://learningapps.org/display?v=phsrjktgt21

ДІТИ, ПІСЛЯ ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ 5 КВІТНЯ ВАМ БУДЕ ЗАПРОПОНОВАНА ТЕСТОВА КОНТРОЛЬНА РОБОТА В РЕАЛЬНОМУ ЧАСІ, КОТРУ ТРЕБА БУДЕ ВИКОНАТИ ЗА 45 ХВИЛИН,ТОМУ РОБІТ СВОЇХ ПРИСИЛАТИ МЕНІ НЕ ТРЕБА.
ЧИСЛІВНИК



ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ 

1.     Відгадайте загадки. Підкресліть числівники як члени речення. Відгадайте загадки.

1. Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться. 2. Один ллє, другий п’є, третій підростає. 3. Батько тисячі синів має, кожному мисочку справляє. 4. Шкір має сім, а сльози пускає всім. 5. Одного батька і однієї матері дитина, а нікому з них не син. 8. Зранку ходить на чотирьох, удень на двох, увечері на трьох.

(Народна мудрість)

         Довідка:бицяул; надюил; ригебе; чакод; буд і лудоіж; дщо, мязел і рават.

         Коментар: числівник виступає членом речення у сполученні з іншими частинами мови [7, с.72].

                       Перепишіть. Числа й скорочення запишіть словами, поставивши числівники в потрібному відмінку.

1. Найбільшим морем, що омиває Україну, є Чорне море, яке має площу близько 350 тис. км. Особливістю моря є зараженість його вод, починаючи з глибини 150-200 м, сірководнем. 2. Унаслідок виверження морського грязевого вулкану в Темрюцькій затоці Азовського моря в серпні 1988 р. на відстані 240 м від берега утворився острів площею близько 2700 м2та заввишки в південній частині 2,8 м над рівнем моря. 3. На Оболоні виявлено залишки ранньослов'янських поселень 1 ст. до н. е. — 2ст. н.е. та 6-7ст. н. е. На площі 25 тис.м досліджено залишки 66 заглиблених жител і 918 господарських ям (Україна в цікавих фактах).


Повідомте учням
Код доступу 9702237
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua     БУДЬ ЛАСКА, НЕ ЗАБУДЬТЕ ВИКОНАТИ ТЕСТ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ, МУСИТЕ ПРОЙТИ ДО 20 ГОДИНИ 19 БЕРЕЗНЯ, СПРОБ ДЕКІЛЬКА, У ЧАСІ ВИ НЕ ОБМЕЖЕНІ, НЕХАЙ ЩАСТИТЬ



ЯРОСЛАВ СТЕЬМАХ

https://wordwall.net/uk/resource/12633720





Код доступу 7062126
Попросіть учнів використати цей код, відкривши посилання join.naurok.ua
 ДРУЗІ, спробуйте дати відповіді до змісту твору "Митькозавр із Юрківки..."

     https://naurok.com.ua/ya-stelmah-naykraschiy-namet-192381.html - оце розробка уроку С. Б. Мотузко до твору Я. Стельмаха "Найкращий намет". Запрошую прочитати цей твір та ознайомитися з розробкою уроку.


                                            УКРАЇНСЬКА МОВА 

Тема: Творення прикметників




Вивчити правила з параграфа 31. виконати вправи 375, 376, 379, 380 (одна з них -як домашня робота на ваш вибір). Повторити за 5 клас теми: "Словосполучення, його будова, різновиди. Які вислови не називають словосполученням"

                    УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Тема: Емма Андієвська "Говоряща риба"




«Казка про яян» Емма Андієвська аналіз казки Автор – Емма Андрієвська Рід – епос Жанр: казка-притча. Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни. Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує. Основна думка: сутність людського життя, призначення людини на землі — не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого. Напрям – романтизм з елементами реалізму Образи-символи твору: Місто яянів – егоїзм Хлопець-пастушок – доброта, милосердя Дідусь – доля, життєвий вибір Брама – життєві перешкоди «Казкою про яян» Е.Андієвська хотіла звернути увагу дитини на навколишній світ і людей у ньому. Сюжетні лінії «Казка про яян»  • перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців; • попереднє життя старця (юнги). Композиція «Казка про яян»  Події у творі швидко розгортаються. За невеликий час хлопець знайомиться з життям яян, дізнається про можливість потрапити додому, і врешті-решт його мрія здійснилася. Експозиція : пастушок – козопас падає зі скелі. Зав’язка : опиняться герой в місті яянів. Розвиток дії: ніхто не хоче допомогти хлопцю; один дідусь допомагає, розказує, що ніхто не може вийти з міста, усі думають тільки про себе. Кульмінація : віднайдена можливість покинути яян через браму, яка на прохання хлопця відчинилася. Розв’язка: хлопець на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами. Проблематика «Казка про яян»  • я — ти — суспільство; • бездушність і доброта; • повага і особиста надмірна гордість. Казково-притчеві ознаки твору «Казка про яян»  Казкові особливості:  пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості;  місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися;  спосіб життя яян;  брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»;  брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться);  замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений самоцвітами;  сім брам;  щасливе закінчення твору. Повчальне (притчеве) значення твору:  повага до старших;  уміння боротися з труднощами і долати їх;  відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих;  нічого немає кращого за рідну домівку, країни.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/kazka-pro-yayan-andiyevska-analiz/


 ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО (1814 - 1861)

                    Прошу переглянути розповідь про Т. Шевченка, запам'ятати інформацію.

“Іван Підкова” Тараса Шевченка, аналіз 
Жанр “Іван Підкова”: історична поема 
Тема “Іван Підкова”: зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками. Ідея “Іван Підкова”: возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івана Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні в здобутті перемоги над ворогом. Основна думка: ми повинні пишатись героїчним минулим України та її синами-козаками, на чолі яких були такі мудрі керівники, як І. Підкова; вшановувати їх і пам’ятати. Композиція “Іван Підкова” Твір поділяється на дві частини: 1) сучасність (дід, дивлячись на могили, згадує, як козаки мужньо виборювали волю, щасливе життя для України; козаки не втрачали почуття гумору, впевненості в собі навіть під час небезпеки); 2) минувшина (бурхливе море, яке начебто відчуває небезпеку, що наближається, — битва козаків з турками. І. Підкова обмірковує, де будуть відбуватися військові події, і відчувається задоволення отамана від того, що запорожці готові до рішучої боротьби, за це він їм дуже вдячний). 
Художні засоби “Іван Підкова” • рефрен: «Було колись…»; • метафори: «ревіли гармати», «тіло лягло», «могили чорніють, … говорять», «лихо танцювало», «журба … кружала», «серце … спочине», «небо сонце криє», «море… стогне, виє», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», «море грає», «серце мліє», «човни стали»; • епітети: «біле тіло», «козацьке тіло», «синє море»; • порівняння: «могили …, як гори», «хвилі, як ті гори»; • звертання: «Ануже, хлоп’ята», «Грай же, море», «Добре, батьку, отамане»; • риторичні оклики: «А згадаймо!», «На байдаки!», «Ходім погуляти!», «Грай же, море!», «Поїдемо в гості», «Спасибі вам!»; • риторичні запитання: «Де-то буть роботі?»
               Ідейно-художній аналіз поеми «Іван Підкова» Шевченка 
Т. Шевченко у поемі оспівує Івана Підкову, сміливого отамана, що не раз очолював морські походи проти Туреччини. У поемі, що названа його іменем, цей козарлюга змальований мужнім, відчайдушним, досвідченим, справедливим, за що побратими дуже його шанують. Сміливість притаманна кожному із запорожців. «Синє море звірюкою то стогне, то виє», «кругом хвилі, як ті гори», так що не видно ні землі, ні неба, аж «серце мліє», а «козакам того тільки й треба» — розбурхана стихія звеселяє їхні серця, наснажує співати пісні, піднімає дух козацький перед походом на Царгород. Оспівуючи славні перемоги запорожців, Шевченко використовує рефрен «було колись»:. Було колись — в Україні Ревіли гармати; Було колись — запорожці Вміли панувати. Панували, добували І славу, і волю; Минулося: осталися Могили по полю. Могили ці — і свідки колись гучної слави, і водночас нагадування сучасникам, онукам запорозьких велетнів, що втрачене можна відновити, що такі люди, як Підкова, і зараз, напевно, є, бо дух народу незнищенний.

       А  тепер пройдіть тест та оцініть свої знання! ПОЧАЛИ!

Запитання 1

Коли народився Тарас Григорович Шевченко?

варіанти відповідей
 

1814

 
 

1815

 
 

1813

 
 

1822

Запитання 2

Хто доглядав за Тарасиком?

варіанти відповідей
 

Сестра

 
 

Брат

 
 

Дід

 
 

Друг

Запитання 3

Скільки років було Тарасові коли помер батько?

варіанти відповідей
 

11

 
 

10

 
 

9

 
 

16

Запитання 4

Як звали сестру Тараса?

варіанти відповідей
 

Катерина

 
 

Оксана

 
 

Іванна

 
 

Вікторія

Запитання 5

Шевченко був не тільки поетом а?

варіанти відповідей
 

Скульпто-ром

 
 

Художником

 
 

Торговцем

Запитання 6

Де народився хлопчик?

варіанти відповідей
 

В Моринцях

 
 

В Кирилівці

Запитання 7

Як називалося перше видання

варіанти відповідей
 

Кобзар

 
 

Літопис

Запитання 8

Коли вийшла перша збірка віршів?

варіанти відповідей
 

1840

 
 

1832

 
 

1845

Запитання 9

Коли помер Тарас Шевченко?

варіанти відповідей
 

10 березня

1861

 
 

11 березня

1851

 
 

20 березня

1860

Запитання 10

Скільки творів було в першому виданні?

варіанти відповідей
 

9

 
 

8

 
 

5

 
 

10

Запитання 11

Як звали маму Тараса?

варіанти відповідей
 

Катерина

 
 

Ольга

 
 

Марія

Запитання 12

Уривок з вірша

"Доле,де ти"

варіанти відповідей
 

Причинна

 
 

Думка

 
 

Мені однаково

 
 

Минають дні минають ночі

Запитання 13

Уривок з вірша

"Мені так любо,любо стало"

варіанти відповідей
 

Мені тринадцятий минає

 
 

Причинна

 
 

Думи

Запитання 14

Уривок з вірша

"А серденько соловейком - щебече і плаче.

варіанти відповідей
 

Думи мої

 
 

Думка

 
 

Мені однаково

Запитання 15

Де похований Тарас Шевченко?

варіанти відповідей
 

У Каневі на Чернечій горі

 
ВОЛОДИМИР РУТКІВСЬКИЙ 
 (18. 04. 1937 р.)


Володимир Рутківський — провідний український дитячий письменник. Народився в селі Хрестителевому на Черкащині. Навчався в Одеському політехнічному інституті.

Друкується з 1959 року. Автор багатьох романів для дітей, серед яких «Бухтик з тихого затону», «Гості на мітлі», «Сині Води» та інші.

Живе, працює і творить в Одесі.

«Важкий шлях до визнання в українській літературі! Працюючи з року в рік, щодня горблячись над письмовим столом, дочекатися слави у... 70 років! Саме так виглядає ситуація з одним з найкращих українських дитячих авторів Володимиром Рутківським. Про літератора почали говорити після виходу в «А–БА–БА–ГА–ЛА–МА–Зі» його книжки «Джури козака Швайки»...

Починав Володимир Рутківський як поет. Але згодом вирішив писати для дітей. Наївно вірив, що тут свободи буде більше. Та доля була до нього не вельми лагідна. У єдиному українському видавництві для дітей — «Веселка» — його твори стабільно забраковували. Але Рутківський не здавався: зробив авторський переклад своїх повістей і повіз до Москви. І там вони побачили світ у найвідомішому на той час видавництві «Детская литература».

Наступна книжка «Гості на мітлі» таки вийшла у «Веселці», але зі скандалом. «Чому я, український письменник, маю видаватися не рідною мовою і за межами України?» — звертався письменник до «керівних і спрямовуючих». Це подіяло, але й надломило щось всередині нього. Володимир Рутківський вирішив остаточно податися у «внутрішню еміграцію». Себто, писати в стіл.

Історія здавна його вабила. У школі навіть очолював археологічний гурток, який брав участь у розкопках найдавнішого поселення України в околицях рідного села. Його манить те, що досі залишається невідомим. Чому Іллю Муромця (а в історичній літературі вживається і Муровець), який похований у Києво-Печерській Лаврі, повністю собі «привласнила» Росія? Одесит пише повість «Сторожова застава», в якій подає інакший погляд на усталені події.

Чому про битву на Синіх Водах, яка була за 18 років до Куликовської, ніхто не згадує? Адже саме після неї була визволена Україна від монголо–татарського іга! І Рутківський створює великий роман для дітей «Сині Води»...

Народившись на Черкащині, ясна річ, письменник не міг оминути й козаччини. Але манять його не переможні баталії та славні гетьмани, а самі початки. Звідки взявся цей відомий на весь світ феномен народного лицарства? Так з’явилися «Джури козака Швайки».

Та в наші часи мало книжку написати (навіть шедевр), треба її ще й уміти видати. Літньому письменникові не до снаги такі зовсім не літературні вправи...

Нарешті на 70–му році життя Володимир Рутківський витягає щасливий квиток: «Джури козака Швайки» виходять в «А–БА–БА–ГА–ЛА–МА–ЗІ» в чудовому оформленні Максима Паленка.

Книжку помітили. У рейтингу «Книжка року» вона посіла друге місце, у рейтингу радіослухачів — перше. Та ба! В умовах України популярність поняття абсолютно відносне. Якби це було у Франції, то ім’я письменника стало б відоме більшості школярам. А в нас... В інтернеті надибаєте хіба на одне інтерв’ю з Рутківським та одну рецензію на книжку...

Проте Рутківському цим ніколи перейматися. На 72–му році життя цінуєш кожну Божу днину. Щоранку, у вже поважному віці, він сідає за комп’ютер, аби кілька годин творити. До кінця року в «А–БА–БА–ГА–ЛА–МА–ЗІ» має вийти продовження «Джур».

А щойно в одеському видавництві «Астропринт» побачила світ унікальна повість–сповідь «Потерчата». За внутрішньою напругою, драматизмом, мистецтвом оповіді «Потерчата» можна поставити поруч із дитячими повістями Григора Тютюнника. Тільки якщо в останнього домінує трагічна барва, то в Рутківського, попри всю жахливу ситуацію, гору беруть світлі інтонації. Як у фільмах Кустуріци, де будь–який жах можна перемогти тільки гумором...» (О.Гаврош)

У видавництві «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»:

·         «Джури козака Швайки», 2007

·         «Джури-характерники», 2009

·         «Джури і підводний човен», 2010

·         «Бухтик з тихого затону», 2012

·         «Сторожова застава», 2012

·         «Джури і Кудлатик», 2015

·         «Сині води», 2019

 


"ДЖУРИ КОЗАКА ШВАЙКИ"


ТВІР ЗА ІСТОРИЧНИМ РОМАНОМ В, РУТКІВСЬКОГО

"ДЖУРИ КОЗАКА ШВАЙКИ"

Справжній джура - козаку підмога 

ПЛАН (робочий, шпаргалка)

І. Звідки можна дізнатися про події далеких років, про наших предків, їхнє життя, боротьбу з ворогами? Які це книги? Назвати одну з них та її автора (саме ту, за якою пишемо твір). За жанром - це....... (дописати), бо.......(дописати). Про що в ній розповідається? Коли і з ким відбуваються описані події? 

ІІ. Хто є головними героями цього історичного роману? А з дітей хто це? Де вони живуть? Що здавна повелось у Воронівці? Навіщо, хто і чому це робив? На кого готувалися хлопчаки? Чому раптом Санько та Грицько змушені були тікати зі свого села? Ким через деякий час (досить чималий) вони стають для Швайки? Якого віку ці діти, коли ми вперше з ними зустрічаємось? Чи є описи зовнішності хлопчаків? А якими ви їх уявляєте, а чому саме так? Яке соціальне становище (тобто родина) кожного з них? Що ми знаємо про батьків Грицька та Санька? Чим кожен із хлопців займався у Воронівці? Які риси характеру має кожен із них (на вашу думку), чому ви так вважаєте? Які виняткові здібності має Санько, а Грицик? А в яких епізодах ми це бачимо (просто назвати епізод, але не переказувати його)? Що у хлопців є схожого, чому між ними виникла дружба і яка вона? Чи підтримують ці діти одне одного та тих, хто потрапив у біду? Що з козацьких справ вони вже вміли робити, хто їх навчив? Як ставилися діти до справжніх (тобто дорослих) козаків? Чи прагнули ними стати? А навіщо їм це було потрібно?

ІІІ. ТО яка ж основна думка історичного роману Володимира Рутківського "Джури козака Швайки"? Чого навчає читачів цей твір (на прикладі Санька та Грицька)? Чи варто брати приклад із таких людей? Чи хотілося б мати вам таких друзів собі? Яку пораду можете дати іншим дітям - читачам? Що СПРАВЖНЬОГО є у творі (маю на увазі стосунки між дітьми, ставлення до Батьківщини)? Це вчить яким речам, якій поведінці? Які емоції викликав у вас цей твір? 


ЛЕСЯ УКРАЇНКА 

Так, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

(Леся Українка)




“Як дитиною бувало” аналіз вірша

Тема “Як дитиною бувало”: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.

Ідея “Як дитиною бувало”: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.

Художні засоби “Як дитиною бувало”

• риторичне запитання: «Що болить?»;

• метафори: «біль доходив», «зірватись має …епіграма»;

• епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна».

Леся Українка майже все життя змагалася з сильною хворобою, тема болю і водночас мужності проходить у майже всіх її віршах вірш “як дитиною бувало…” яскравий цьому приклад. Вже з раннього дитинства доля навчала письменницю бути не лише мужньою в боротьбі з життєвими проблемами, але й гордою не дивлячись ні на що вона продовжувала посміхатися – нехай всі думають що в неї все чудово, хоч це було далеко не так. Ніби глузливий дитячий віршик розкриває проблему і мету всього життя української письменниці.


Рід літератури: лірика

Жанр: вірш

Тема: зображення морського пейзажу, гармонії у природі

Ідея: захоплення від краси та гармонії морського краю

Головна думка: "не страшні для мене вітри.... в краю вічного проміння" (душевну радість породжує гармонія в довкіллі)

 

Художні засоби

Епітети: ясне небо, ясне сонце, ясні хмарки, злотиста блакить, тихий плескіт, хвилечка перлиста, стежечка злотиста, щире золото, золотим шляхом, підводнії каміння, вічне проміння

Метафора: час гарячий, з весельця ...золото спадає, країна світла та злотистої блакиті, рине хвилечка, шляхом поплисти, в’ється стежечка злотиста, в краю вічного проміння

Персоніфікація: колихає море хвилі, проложило сонце

Повтори (тавтологія): ледве-ледве; ясне небо, ясне море, ясні хмарки, ясне сонце; поплисти... попливла.

Повтори (анафора, єдинопочаток): " Певне, се ... Певне, тут...", "Править хтось малим човенцем..."

Зменшувально-пестливі суфікси: віконце, хмарки, хвилечка, човенцем, стежечка, з весельця.

Риторичні оклики: "...бува негода в світі!", "...шляхом поплисти!"

Інверсія: "Рине хвилечка перлиста", "В'ється стежечка злотиста"

Антитеза (протиставлення): "від сходу до заходу", "... весла підіймає, ... золото спадає"

Заперечення: "Не страшні для мене вітри. Ні підводнії каміння... не згадала"

 

Кількість строф: вісім

Рими: віконце — сонце, блакиті — світі, хвилі — білі, перлиста — злотиста, підіймає — спадає, сісти — поплисти, заходу — воду, каміння — проміння 


ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ ІЗ ВІДПОВІДЯМИ

1.    Коли народилася. Вкажіть дату народження поетеси (25 лютого 1871р.)

2.    Де народилася Леся Українка на… (Волині, м. Новоград-Волинський)

3.    Ким за освітою був її батько Петро Косач? (юрист, прогресивна, освічена людина, любив літературу)

4.    Ким була мати Лесі Українки Ольга Драгоманова-Косач? (українська письменниця, сестра Михайла Драгоманова-фольклориста, громадського діяча, історика)

5.    Де здобувала освіту Леся?(вдома)

6.    Хто для неї склав відповідну програму і був домашнім учителем? (мати)

7.    Що найбільше полюбляла майбутня письменниця в дитинстві (Співати і танцювати)

8.    На якому музичному інструменті Леся навчилася грати з 4-річного віку? (фортепіано)

9.    Який день для Лесі Українки став фатальним і назавжди змінив її життя? (Водохреща)

10.  Який діагноз було поставлено лікарями? (туберкульоз кісток)

11.  Що стало першою серйозною втратою для дівчини із появою хвороби? (фортепіано)

12.  Скільки років було Лесі, коли вона розпочала літературну діяльність?(Дев’ять)

13.  Яку назву мала перша збірка її поезій, щло побачила світ у Львоі 1893 року? («На крилах пісень»)

14.  Як назвав І.Франко поетесу після того, як познайомився з її поетичною творчістю? (українським чоловіком)

15.  З 15 років Леся Українка займається перекладами. Як ви думаєте, скільки мов вона досконало знала? (10)

16.  До яких міст їздила письменниця на лікування? (Одеси, Грузія, Болгарія, Єгипет, Ялти, Євпаторії)

17.  Леся Українка прожила коротке життя. Але свій талант, хист, кожну хвилину свого свідомого життя вона віддала праці слова. Великою втратою для українського народу став день її смерті. Скажіть цю дату? (1 серпня 1913р)

18.  Де поховано Лесю Українку? (У Києві на Байковому кладовищі)

19.  Звернемося до епіграфу нашого уроку. Колись давно Леся Українка написала ці рядки. Спробуйте тільки за ними охарактеризувати людину, яка є їх автором. Яка вона? (незламна, нескорена, сповнена оптимізму, сильна духом)

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПРО ЛЕСЮ УКРАЇНКУ

 https://drive.google.com/file/d/1VSDQDjh18a2o3zbCPraL1Gjnm0XJghnG/view?usp=sharing

Хочеш переглянути цікаву презентацію? Виділи це посилання і відкрий його! (виділи лівою мишкою, нажми праву, вибери "ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ..."


                  ВОЛОДИМИР ВИННИЧЕНКО

                   1880 - 1951 р. р. 

     Робота на 2 уроки: опрацювати матеріал у блозі, у підручнику, прочитати оповідання "Федько-халамидник", переказати комусь із родини (отримати за це від них певний бал, занести його до щоденника). Виконати тестові завдання за посиланням (погортайте сторінку вниз) і отримайти насолоду від виконаної успішно роботи!   Ваша Світлана Борисівна


Аналіз оповідання Володимира Винниченка “Федько халамидник”

Тема: показ люблячого, ніжного, відкритого серця дитини (Федько), яке протиставляється жорстокості дорослих, потворному і злочинному суспільству, яке калічить маленькі життя і маленькі душі.
Ідея: возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості (Федько) і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків, показної вихованості, манірності, лицемірства, егоїзму (Толя).

Жанр: соціально-побутове оповідання.

Проблематика:   - любов і ненависть;   - порядність і лицемірство; - добро і зло;  - моральний вибір (між цілісним благородним моральним світом бідняцької дитини і підступною, хитрою, егоїстично-дворушницькою поведінкою малолітнього «панича-негідника»).

Герої:  Федько, Толя, Стьопка, Льонька,  Спірка,  Гаврик,  Іван (батько Федька), Іваниха.

Композиція 

  • Експозиція: знайомство з Федьком, його розбишацькою поведінкою, характером; взаємостосунки халамидника з іншими хлопцями.
  • Зав’язка: вирушення хлопців на льодохід.
  • Кульмінація: сцена, в якій після пригоди на річці, коли Федько врятував хлопчика Толю, батьки тяжко карають ні в чому не винного «халамидника». Толя хоче перекласти свою провину на Федька — і той ще раз рятує його.
  • Розв’язка: смерть Федька

Історія написання

             Оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» вперше опубліковано в «Літературно-науковому віснику». Улюбленець кількох поколінь юних читачів — і то не лише українських, оскільки оповідання перекладалося й на інші мови, — Федько впевнено зайняв місце поруч з Томом Сойєром, Гаврошем, П’ятнадцятирічним капітаном.

               Перше знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 року, коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Винни-ченкові тоді було тридцять два роки і мешкав він далеко від України — у Франції.

              Як літературний персонаж Федько-халамидник має французьку «прописку». Оповідання «Федько-халамидник» із багатьох поглядів є твором автобіографічним. Збереглися записані дружиною Винниченка спогади його матері, в яких є деталі, які знаходимо і в оповіданні. Наприклад, згадки про те, як Володимир тримав сусідських дітей «трохи в терорі» (порівняйте із забавами Федька, який вдає із себе Солов’я-Розбійника).

               Федьків батько — працівник друкарні — у родині Винниченків друкарем був старший брат Володимира… Та й довкілля, змальоване письменником, дуже нагадує Єлисаветград часів його дитинства. Проте найголовніше, мабуть, те, що своєму героєві В. Винниченко віддав чимало власних рис… За одне з видань оповідання на початку 20-х років авторський гонорар було направлено на користь дитячих притулків.

 




   Діти, отримайте відмінні оцінки за знання змісту оповідання В. Винниченка "Федько-халамидник", виконавши тестові завдання за посиланням 
Код доступу 6067097

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
 Результати вашої роботи надійдуть Світлані Борисівні 
автоматично.

ІРИНА ЖИЛЕНКО









Немає коментарів:

Дописати коментар

Семантичне калькування

 Семантичне калькування — це поява у слова невластивого значення, запозиченого в іншій мові. Наведені нижче семантичні кальки трапляються в ...