http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA%2C%206%20%D0%BA%D0%BB Виділити посилання, натиснути правою мишкою ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ...
Вправа 3. Опрацюй таблицю
написання «Написання неозначених займенників». Наведи власні приклади.
Пишуться разом |
Пишуться через дефіс |
Окремо |
Із
префіксами де-, аби-, суфіксом -сь |
Із префіксами будь-, хтозна-, казна- та суфіксом –небудь. |
Якщо
прийменник стоїть всередині неозначеного займенника |
Дехто, абищо, якийсь |
Будь-чий, хтозна-скільки, казна-що,
який-небудь. |
Аби з ким, хтозна до кого, будь у якого |
|
|
|
Вправа 4. Знайди «зайвий»
займенник у кожному рядку. 1) Хто/сь, аби/кого, будь/яким, де/чиї.
2) Будь/що, де/хто, казна/скільки, яким/небудь.
3) Хтозна/з/ким, будь/у/кого, аби/до/чого, казна/кому.
Вправа 5. Віднови
прислів’я, дібравши неозначені займенники. Визнач синтаксичну роль цих
займенників.
1) Жди, грибе, може, тебе ________________________ здибле. 2) Я би тобі сказав ____________________________, та хай тобі скаже __________________________. 3) Горіхи — то така річ, що коби ___________________________ товк, то я би їв.
4) Нехай вихваляє тебе ________________________ чужий, а не писок твій. 5) Як ________________________ не знав біди, то
сам нікому не поможе.
Довідка: хтось, щось, будь-хто
Вправа 1.
І. Спиши речення, вставляючи потрібні за смислом означальні
займенники.
ІІ. Підкресли ВСІ члени речення.
ІІІ. Випишіть означальні займенники разом зі словами, до
яких вони відносяться. Визначте рід, число й відмінок використаних означальних
займенників.
1) За Україну! З
огнем завзяття рушаймо, браття, __________
вперед!
2) __________ птиця
має свій голос, __________ поле має
свій колос, __________ справа має свої почини, __________ казка — свої причини.
3) І миті __________ не
можна повернути, Щоб заново, по-іншому прожить.
4) Сріблястий
шлях, прокладений місяцем, простягся морем до __________ берега.
5) Мислив я, що __________ серце
Має __________ ритм одмінний, __________
біль, __________ радість, __________ стук і __________
кров.
6) І __________ фініш
— це, по суті, старт.
7) __________ двір хазяйським оком держиться.
8) Не можу стояти доки __________ працюють, піду полежу.
ЗРАЗОК речення
– Не маю зла до __________ народу.
ЗРАЗОК речення
– __________ собі
щастя кує.
Довідка: кожен, інший, кожний,всякий,іншого, самого, кожна, жодної, іншу, кожне, всі, інші.
Вправа 3. Прочитай прислів’я. Випиши займенники та визнач розряд за значенням. Визнач рід, число, відмінок займенників. Зроби висновок про відмінювання означальних займенників.
1) Кожна пташка своїм дзьобиком живе. 2) Не можу стояти доки інші працюють, піду полежу. 3) Кепський господар десять робіт зачинає, жодної не кінчає. 4) Всякий двір хазяйським оком держиться. 5) Кожному овочеві свій час. 6) Не з кожного цвіточка ягідочка! 7) Всякому овочу свій час. 8) Гречана каша сама себе хвалить. 9) За все береться, та не все вдається. 10) Кожна жаба своє болото хвалить. 11) Не копай іншому ями, бо сам упадеш.
Заперечні
займенники. Правопис заперечних займенників. Написання займенників із прийменниками
окремо
Вправа 1. Прочитай речення. Як
називаються займенники, що вказують на відсутність предмета або ознаки? Випиши
їх. Як творяться такі займенники?
1) Ніхто не постеріг, що надворі
йшов сніг (М.Коцюбинський). 2) Латану свитину з каліки знімають, 3 шкурою знімають, бо нічим
обуть Княжат недорослих (Т.Шевченко). 3) Побіг Осел навпростець, нічого не
минає, Чи нива, чи баштан — не розбирає, Толочить і ламає (Л.Глібов). 4) Страшно
затято зчепилися противники!.. Але годі! Нікотрий не передужає другого (І.Франко). 5) Ніякий чоловік з гріхом не
розминеться, — І в селах так, і в городах (Л.Глібов). 6) Старий зараз ніякої роботи не визнає, окрім пасіки (М.Стельмах) 7) Гнат,
приголомшений окриком, опішив і відступив назад, але потім зрозумів, що ця
людина ніскільки не боїться його та ще й насміхається (Г.Тютюнник).
Вправа 2. Прочитай уривок з вірша
М.Рильського. Підкресли
займенники, визнач їх розряд. Поясни правопис займенників у першому реченні.
Ніколи і нікому не вгадати, Ні хто був він, ні хто була вона,
Мимо якої проїздив він хати, Які були в них лиця й імена.
Було давно, давно обох немає, — А в пісні збереглись для поколінь
І свист отой, що милу викликає, І дрібен дощ, і ніг, і сірий кінь.
Вправа 3. Провідміняй займенники ніщо, ніякий, ніхто. Склади 2-3 речення з цими займенниками у непрямих відмінкахЗАПАМ’ЯТАЙ!
Прийменники
із займенниками пишуться окремо (з тобою,
зі мною, при мені). Якщо прийменник стоїть між займенником і часткою ні, то всі три слова пишуться окремо (ні з ким, ні до кого, ні з якою)
Вправа 4. Розподіли
займенники у дві колонки: 1) які пишуться разом, 2) які пишуться окремо.
(Ні)що, ні(в)кого, ні(до)кого, ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким, (будь)хто, (ні)який, ні(до)чого, (ні)котрий, (ні)кому, ні(у)чому, ні(з)котрим, (ні)скількох, ні(зі)скількома, (ні)ким
Завдання та вправи для самоконтролю
1. Перепишіть, випишіть займенники. Визначте, якими частинами речення вони виступають у реченні (підкресліть, тому повторити за 5 клас "Головні та другорядні члени речення).
Шануй і поважай матір і батька. Вони дали тобі життя. Ти будеш дорослою людиною, але для матері і батька до останнього їхнього подиху залишишся дитям. Своєю працею і піклуванням вони несуть радість у твою колиску. Не забувай, що батьки також мають право на радість. Шануй і поважай бабусю й дідуся... дорожи честю сім'ї, оберігай її, як святиню. Де б ти не був, ніколи не забувай про свою рідну домівку. Завжди пам'ятай про неї (В. Сухомлинський).
2. Поставте замість питань особові займенники в потрібному відмінку й поясніть наявність або відсутність у них звука н. Запишіть.
Зразок: Розмовляти (з ким?) — зі мною, з тобою, з ними, з вами.
Підготувати (для кого?), задоволений (ким?), підійти (до кого?), зустріти (кого?), розповісти (кому?).
3. Перепишіть фразеологізми, визначте відмінок зворотного займенника.
Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам'ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.
4. Перепишіть. Займенники, що в дужках, поставте в потрібному відмінку.
Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в'ється над (воно), зв'язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).
ПИТАЛЬНІ Й ВІДНОСНІ ЗАЙМЕННИКИ
Розкриваючи дужки, запишіть словосполучення:
І. Півтора (зошит),
два (раз), чотири (оберемок), півтори (зміна), півтора (день), три (місяць),
три (рядно), два (училище), два (острів), перед першим (грудень), два (озеро),
два з половиною (вагон), три (цап),
чотири (дерево), три (стілець), три з половиною (ящик), , два (комп’ютер), три
(місяць), чотири (урок), два (кролик), шість (кролик), три (апельсин), дві
п’яті (метр), два з половиною (кілограм), сорок з половиною (процент), п’ять
десятих (відсоток), півтора (місяць), півтора (рік), двадцять чотири (трактор),
чотири (планшет), три (сантиметр), два (коктейль), чотири (учень), одна
(слива), п’ять (картина), два (кілометр), шість (автобус), три (ананас), вісім
(ожина), п’ять (удав), два (килим), півтора (пиріг), десять (острів), чотири
(светр), п’ятнадцяте (квітень), вісім (лящ), сім (стебло), три (колесо), два
(смайлик), дев’ять (колір), чотири (будинок);
ІІ.
¼ (яблуко), 95,6 (відсоток), 3 (узвіз), , 74 (літр), 1/3 (група), 1/8 (шлях), 100 (день), 2/3 (склянка), 2 (велосипед), 3 (ліжко), 5
(телевізор), 0,12 (відсоток),
6,95 (сантиметр), 2/3
(метр), 2 (нетбук), 500 (метр), 4 (олівець), 7 (олівець);
ІІІ.
45 (журнал), 23 (рiк), 2 (висновок), 4 (графiк), 7 (ювiлей), 58 (номер), 34 (епiзод), 5 (мiкроскоп), 42 (доказ),
17 (аргумент), 6 (випадок),
22 (вершник), 8 (принцип), 3
(промiнь), 27 (дослiд), 63 (комп’ютер),
542 (приклад), 16 (астероїд), 4
(атом), 25 (фрагмент), 3 (коледж), 76 (пристрiй), 32 (спалах), 4 (метод), 6
(байт), 83 (предмет).
https://wordwall.net/uk/resource/12979038/%d0%b2%d1%96%d0%b4%d0%bc%d1%96%d0%bd%d1%8e%d0%b2%d0%b0%d0%bd%d0%bd%d1%8f-%d1%87%d0%b8%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b2%d0%bd%d0%ba%d0%b8%d1%96%d0%b2
Це цікава гра. СПРОБУЄМО?
ПРАКТИЧНІ
ВПРАВИ
1.
Відгадайте загадки.
Підкресліть числівники як члени речення. Відгадайте
загадки.
1. Два брати у
воду дивляться, а повік не зійдуться. 2. Один ллє, другий п’є, третій
підростає. 3. Батько тисячі синів має, кожному мисочку справляє. 4. Шкір має
сім, а сльози пускає всім. 5. Одного батька і однієї матері дитина, а нікому з
них не син. 8. Зранку ходить на чотирьох, удень на двох, увечері на трьох.
(Народна мудрість)
Довідка:бицяул; надюил; ригебе; чакод;
буд і лудоіж; дщо, мязел і рават.
Коментар: числівник виступає членом речення у сполученні з іншими
частинами мови [7, с.72].
1. Найбільшим морем, що омиває Україну, є Чорне море, яке
має площу близько 350 тис. км. Особливістю моря є зараженість його вод,
починаючи з глибини 150-200 м, сірководнем. 2. Унаслідок виверження морського
грязевого вулкану в Темрюцькій затоці Азовського моря в серпні 1988 р. на
відстані 240 м від берега утворився острів площею близько 2700 м2та
заввишки в південній частині 2,8 м над рівнем моря. 3. На Оболоні виявлено
залишки ранньослов'янських поселень 1 ст. до н. е. — 2ст. н.е. та 6-7ст. н. е.
На площі 25 тис.м досліджено залишки 66 заглиблених жител і 918 господарських
ям (Україна в цікавих фактах).
https://wordwall.net/uk/resource/12633720
https://naurok.com.ua/ya-stelmah-naykraschiy-namet-192381.html - оце розробка уроку С. Б. Мотузко до твору Я. Стельмаха "Найкращий намет". Запрошую прочитати цей твір та ознайомитися з розробкою уроку.
УКРАЇНСЬКА МОВА
Тема: Творення прикметників
Вивчити правила з параграфа 31. виконати вправи 375, 376, 379, 380 (одна з них -як домашня робота на ваш вибір). Повторити за 5 клас теми: "Словосполучення, його будова, різновиди. Які вислови не називають словосполученням"
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Тема: Емма Андієвська "Говоряща риба"
«Казка про яян» Емма Андієвська аналіз казки Автор – Емма Андрієвська Рід – епос Жанр: казка-притча. Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни. Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує. Основна думка: сутність людського життя, призначення людини на землі — не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого. Напрям – романтизм з елементами реалізму Образи-символи твору: Місто яянів – егоїзм Хлопець-пастушок – доброта, милосердя Дідусь – доля, життєвий вибір Брама – життєві перешкоди «Казкою про яян» Е.Андієвська хотіла звернути увагу дитини на навколишній світ і людей у ньому. Сюжетні лінії «Казка про яян» • перебування хлопця у місті Яян, розповідь про цих мешканців; • попереднє життя старця (юнги). Композиція «Казка про яян» Події у творі швидко розгортаються. За невеликий час хлопець знайомиться з життям яян, дізнається про можливість потрапити додому, і врешті-решт його мрія здійснилася. Експозиція : пастушок – козопас падає зі скелі. Зав’язка : опиняться герой в місті яянів. Розвиток дії: ніхто не хоче допомогти хлопцю; один дідусь допомагає, розказує, що ніхто не може вийти з міста, усі думають тільки про себе. Кульмінація : віднайдена можливість покинути яян через браму, яка на прохання хлопця відчинилася. Розв’язка: хлопець на рідній землі, на плечах у нього замість діда мішок із самоцвітами. Проблематика «Казка про яян» • я — ти — суспільство; • бездушність і доброта; • повага і особиста надмірна гордість. Казково-притчеві ознаки твору «Казка про яян» Казкові особливості: пастушок перечепився, упав і потрапив до іншої місцевості; місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися; спосіб життя яян; брама у місті відкривається тоді, коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»; брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться); замість дідуся на плечах хлопця — мішок, по гузир наповнений самоцвітами; сім брам; щасливе закінчення твору. Повчальне (притчеве) значення твору: повага до старших; уміння боротися з труднощами і долати їх; відчувати не тільки своє «я», а також «я» оточуючих; нічого немає кращого за рідну домівку, країни.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/kazka-pro-yayan-andiyevska-analiz/
ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО (1814 - 1861)
Прошу переглянути розповідь про Т. Шевченка, запам'ятати інформацію.
Коли народився Тарас Григорович Шевченко?
Хто доглядав за Тарасиком?
Скільки років було Тарасові коли помер батько?
Як звали сестру Тараса?
Шевченко був не тільки поетом а?
Де народився хлопчик?
Як називалося перше видання
Коли вийшла перша збірка віршів?
Коли помер Тарас Шевченко?
Скільки творів було в першому виданні?
Як звали маму Тараса?
Уривок з вірша
"Доле,де ти"
Уривок з вірша
"Мені так любо,любо стало"
Уривок з вірша
"А серденько соловейком - щебече і плаче.
Де похований Тарас Шевченко?
Аналіз оповідання Володимира Винниченка “Федько
халамидник”
Тема: показ
люблячого, ніжного, відкритого серця дитини (Федько), яке протиставляється
жорстокості дорослих, потворному і злочинному суспільству, яке калічить
маленькі життя і маленькі душі.
Ідея: возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної
гідності, винахідливості (Федько) і водночас засудження бешкетливості,
схильності до нерозважливих вчинків, показної вихованості, манірності,
лицемірства, егоїзму (Толя).
Жанр: соціально-побутове
оповідання.
Проблематика: - любов і ненависть; - порядність і лицемірство; - добро і зло; - моральний вибір (між цілісним благородним
моральним світом бідняцької дитини і підступною, хитрою,
егоїстично-дворушницькою поведінкою малолітнього «панича-негідника»).
Герої: Федько, Толя, Стьопка, Льонька, Спірка,
Гаврик, Іван (батько Федька), Іваниха.
Композиція
- Експозиція: знайомство
з Федьком, його розбишацькою поведінкою, характером; взаємостосунки
халамидника з іншими хлопцями.
- Зав’язка: вирушення
хлопців на льодохід.
- Кульмінація:
сцена, в якій після пригоди на річці, коли Федько врятував хлопчика Толю,
батьки тяжко карають ні в чому не винного «халамидника». Толя хоче
перекласти свою провину на Федька — і той ще раз рятує його.
- Розв’язка: смерть
Федька
Історія написання
Оповідання
В. Винниченка «Федько-халамидник» вперше опубліковано в «Літературно-науковому
віснику». Улюбленець кількох поколінь юних читачів — і то не лише українських,
оскільки оповідання перекладалося й на інші мови, — Федько впевнено зайняв
місце поруч з Томом Сойєром, Гаврошем, П’ятнадцятирічним капітаном.
Перше
знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 року, коли оповідання
про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Винни-ченкові
тоді було тридцять два роки і мешкав він далеко від України — у Франції.
Як літературний персонаж
Федько-халамидник має французьку «прописку». Оповідання «Федько-халамидник» із
багатьох поглядів є твором автобіографічним. Збереглися записані дружиною
Винниченка спогади його матері, в яких є деталі, які знаходимо і в оповіданні.
Наприклад, згадки про те, як Володимир тримав сусідських дітей «трохи в терорі»
(порівняйте із забавами Федька, який вдає із себе Солов’я-Розбійника).
Федьків батько — працівник
друкарні — у родині Винниченків друкарем був старший брат Володимира… Та й
довкілля, змальоване письменником, дуже нагадує Єлисаветград часів його
дитинства. Проте найголовніше, мабуть, те, що своєму героєві В. Винниченко
віддав чимало власних рис… За одне з видань оповідання на початку 20-х років
авторський гонорар було направлено на користь дитячих притулків.
відкривши посилання
join.naurok.ua. Результати вашої роботи надійдуть Світлані Борисівні
Немає коментарів:
Дописати коментар