Сторінка 41 "Пароніми", вправа 84.
Урок № МОВА. ОМОНІМИ
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9B%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%205%20%D0%BA%D0%BB Друзі, це посилання на створену мною дошку в програмі Lino it. Чули про таку? Бачили? Вона рухається, відкрвається відео; коли клікаємо на посилання, то відкривається гра або тести, чи презентація. ЯК ВІДКРИТИ? Виділяєте посилання, клікаєте по ньому правою мишкою ПЕРЕЙТИ ДО....Усе відкриється.
ДЗ: с. 37 ОМОНІМИ, вивчити правило. Вправа письмово 77
Урок № 6, 7 ЛІТ Народні перекази "Прийом у запорожці", "Про запорожців", "Як Сірко переміг татар"
https://view.genial.ly/62f00f579c83790012850bac/interactive-image-interactive-image
https://fb.watch/fMmNcZF8l6/ Виділити, натиснути правою мишкою, у новому вікні ПЕРЕЙТИ ДО...
Урок № МОВА Особливості будови опису тварини
Упрк №4. Легенди "Чому пес живе коло людини", "Неопалима купина"
https://view.genial.ly/6315a5896da5ac00186e77cb/presentation-copy-copy-mifi-ta-legendi-5-kl-zabolotnogo Будь ласка, виділіть посилання, клікніть правою мишою по ньому, у новому вікні знайдіть рядок ПЕРЕЙТИ ДО.....Клікніть по ньому - відкриється інтерактивна презентація. Перегляньте її, натискаючи на вставлені очка. Детально опрацюйте (перегляньте, прослухайте, прочитайте) про легенди "Чому пес живе коло людини", "Неопалима купина". Це і буде домашнє завдання.
Урок №7, 8, 9 МОВА ЛЕКСИКОЛОГІЯ. лексичне значення слів. Однозначні й багатозначні слова. Пряме та переноснезначення слів
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/%D0%9B%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%205%20%D0%BA%D0%BB Друзі, це посилання на створену мною дошку в програмі Lino it. Чули про таку? Бачили? Вона рухається, відкрваєтьсявідео , коли клікаємо на посилання, то відкривається гра або тести, чи презентація. ЯК ВІДКРИТИ? Виділяєте посилання, клікаєте по ньому правою мишкою ПЕРЕЙТИ ДО....Усе відкриється.
Урок №6. МОВА Повторення вивченого. Частини мови
ДЗ: вправа письмово 26.
УРОК №3. ЛІТ Міфи. "Берегиня"
Урок №4. Повторення та узагальнення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово
Орфоепічний тренінг
• Прочитай скоромовки.
Горила
Говорила горилі горила:
– Я давно уже мрію про крила.
Коли б мала орлині я крила,
Всі вершини б давно підкорила! –
Та даремно вона говорила,
Бо горила – тварина безкрила.
Кравчук В.
Відгадай
• Прочитай, допиши потрібні букви, щоб утворилися слова-відгадки.
Ква
Нрано-вранці жабенята
Вчаться голосно читати.
І не дивно, що слова
Обовʼязково містять «КВА».
От і спробуй відгадати,
Що читали жабенята.
1. КВА __
Цей «ква» влітку від спраги рятує.
2. КВА __ __ __ __
Цей «ква» учень на дошці малює.
3. __ __ __ КВА
КВА __ __ __ __
Ці «ква» на городі зростають
І разом до борщу потрапляють.
4. __ __ КВА __
Цей «ква» вас читати навчив.
5. __ __ КВА
Цей звук означає й мовчить.
6. КВА __ __ __ __ __
Родина велика в «ква» цьому живе.
7. __ КВА __ __ __ __
А в цьому – риба-красуня пливе.
Мисли логічно
• Прочитай. Зверни увагу на те, як характеризуються слова (мовлення
людей). Зʼясуй, яку роль відіграють названі слова у спілкуванні людей. Який
висновок на основі цього факту можна зробити? Запиши свої думки.
Усім доводись чути, ще й не раз, либонь, і не два (та й узнати на практиці,
бо в житті ж – як довгій ниві!): є вагомі слова, золоті слова, і пусті слова, і слова
фальшиві...(Д. Молякевич).
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Мисли креативно
•Прочитай, подумай, чому автор висловлювання надає такого великого
значення доброму слову у спілкуванні людей. Уклади словничок добрих
слів.
Велике діло – добре слово. Воно часом дорожче від усього, від усяких
ліків, від багатств і потрібне людині, як хліб і мед, як жива вода (О. Довженко).
Добрі слова: ____________________________________________________
_______________________________________________________________
Гра «Будівельник»
• Склади за допомогою підказок уявний місток, який допоможе потрапити
до країни Тексту. Відповіді впиши у клітинки.
1. Найменша одиниця мовлення.
2. Частина слова.
3. Основна одиниця мови.
4. Поєднання двох і більше слів.
5. Синтаксична одиниця, яка виражає закінчену думку.
6. Група речень, обʼєднаних за змістом і граматично.
1 2 3 4 5 6
УРОК №2, 3 МОВА Мовлення і спілкування. Види та різновиди мовленнєвого спілкування.Усне монологічне висловлювання. Створення міні-проекту за фразами, обраними самостійно.
МЕТА: складати усне висловлювання за висловлюваннями видатних людей (сторінки 4 - 7), створити міні-проект за сторінкою 8. Це три малюнки за трьома будь-якими фразами кольоровими олівцями в робочому зошиті.
Урок №2. Літ Невичерпні джерела мудрості. Початок словесного мистецтва. Міфи та легенди
МЕТА: знати визначення "міф", "легенда", їхні власні назви, зміст творів, уміти переказувати міфи та легенди, що є в підручнику. https://view.genial.ly/6315a5896da5ac00186e77cb/presentation-copy-copy-mifi-ta-legendi-5-kl-zabolotnogo Будь ласка, виділіть посилання, клікніть правою мишою по ньому, у новому вікні знайдіть рядок ПЕРЕЙТИ ДО.....Клікніть по ньому - відкриється інтерактивна презентація. Перегляньте її, натискаючь на вставлені очка
Урок №1 Мова Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови. Мовні й немовні засоби спілкування. Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. Зміст статті 10 Конституції України
Значення мови в житті людини й суспільства.
Українська мова — державна мова України
Птицю пізнати по пірʼю, а людину – по мові
(Народна творчість)
Вільне письмо
• Прочитай вірш і напиши, що ти відчуваєш, повернувшись після канікул
до навчального закладу?
Кличе вересень до школи
Гамірно сьогодні
у селі і в місті.
Зранку біля школи
чути жарти, сміх...
Вересень смаглявий
в одязі барвистім
на шкільне подвірʼя
кличе нас усіх.
Чуєте, як дзвонить,
як співа святково
добрий наш знайомий,
давній друг – дзвінок?
– Здрастуй, друже, здрастуй!
Ми до школи знову
повернулись радо.
Починайсь, урок!
А. Музичук
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Цілепокладання
•Прочитай цілі уроку, вибери значущі для тебе, підкресли їх, обміняйся
думками із сусідом по парті. По закінченні вивчення теми повернися до цілей та
зроби рефлексію.
Знати:
- значення мови для спілкування;
- функції мови;
- мовні й немовні засоби спілкування;
- значення української мови як державної в житті Української держави;
- зміст ст. 10 Конституції України.
Вміти:
- відтворювати зміст почутого повідомлення, толерантно реагувати;
- використовуючи формули мовного етикету, етично висловлювати власне
ставлення до почутого;
- читати тексти різних стилів і жанрів у різний спосіб;
- характеризувати порушені в тексті проблеми;
- формулювати тему та основну думку тексту;
- складати та оформлювати власне висловлення згідно з усталеними
мовними нормами.
Цінувати:
- можливість вільного спілкування рідною мовою;
- історію та культурне надбання українського народу.
Метод «ПРЕС»
• Прочитай казку. Чому третій брат не зміг дідстатися додому, а два інші
змогли? Відповідь запиши, використавши метод «ПРЕС».
Давно колись жили три брати. І от якось, полюючи,, вони потрапили у
володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з ними: одного осліпив,
другого зробив глухим, а третьому відібрав мову. Але чари його діяли тільки
доти, доки брати не дістануться додому. Отак познущався чарівник із братів і
відпустив їх порізно. Першим додому прийшов сліпий брат і знову став зрячим,
другим дістався глухий і почав чути, а третій, німий, так і не повернувся.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Мисли креативно
•Продовж речення Мова необхідна людям, щоб спілкуватися, передавати
досвід, ________________________________________________________
______________________________________________________________
Мисли критично
•Прочитай та поясни зміст статті 10 Конституції України.
Конституція України
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в
усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської,
інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та
визначається законом.
Висунь гіпотезу
•Прочитай казку Всеволода Нестайка. Знайди у тексті казки фразеологізми та поясніть їх значення. Чому Реша зазнав поразки? Чи варто переходити на чужу мову?
Кеша і Реша, або Казка про пісню
В одному лісі жило собі, було собі сімейство кенарів. Тато, мама і двоєсинів-канарчуків – Кеша Канарчук та Реша Канарчук. Реша вважався старшим, бо вилупився на пів години раніше. Та хочі на пів години, а все одно... Реша – старший, Кеша – молодший. 1, як то частенько буває,
Реша вважав себе не лише старшим, але й дужчим, здібнішим і розумнішим. Через те Кешу клював і ображав. Кеша був тихий, добрий і порядний. А добрих і порядних легко клювати і ображати. Ліс, де вони жили, звався Соловʼїний. Гніздилося там дуже багато соловʼїв. Реша був хлопець меткий, жвавенький (як тепер кажуть, комунікабельний). Він перезнайомився, заприятелював з хлопцями-соловейками і весь час грався лише з ними. Про брата Кешу навіть не згадував. Коли той намагався пристати до них у товариство, Реша його завжди проганяв:
– Іди-йди, ціцікало, ти ще маленький. Ти тюхтій, слабак, тільки мене ганьбиш. Геть! Тьох-тьох!
Він уже майже не говорив рідною мовою, все тьохкав. А згодом і зовсім перейшов на соловʼїну.І коли батьки йому зауважували, він тільки кривив дзьоба:
– Ну що ви, предки, розумієте?.. Мова – то засіб спілкування. Ліс у нас Соловʼїний? Соловʼїний. Майже всі цікаві мешканці - соловʼї. То нащо мені оте ваше хуторянське ціцікання? Я он як витьохкую! Уже й в ансамбль їхній записався. «Тьох-металістів».
– І я б хотів співати... я так люблю... – тихо сказав Кеша.
– Хе! –пхинькнув Реша. – Та тебе, слабак, і мухи не почують!.. Хіба ти отак можеш? – І Реша я-ак тьохнув – тато з мамою поточилися, а Кеша носом у землю ткнувся. Гучний був голос у Реші. Ні, Кеша так не міг.
– Солістом у них буду, - впевнено шморгнув дзьобом Реша. – Весь світ облечу. «Тьох-зіркою» стану! Їм для сучасного репертуару якраз гучного голосу бракує.І батьки замовкли. Хтозна, може, й справді чекає на хлопця славне майбутнє. Хіба можна рідному синові крила підрізати.Тим більше Соловʼїний ліс готувався до знаменної події – Міжнародногоконкурсу птахів-виконавців.І от цей день настав. На Суничній галявині зібралися всі мешканці лісу. За великим дубовим пнем сиділо шановне журі на чолі зі старою вухатою Совою, наймудрішою і найповажнішою в лісі. До журі входили пан Горобець, пані Зозуля, пан Шпак, інші пани-співознавці, а також іноземні представники – мадам Какаду, сер Пелікан, гер Страус, містер Індик і сеньйор Гагара. Почався конкурс. Співали соловʼї, одержували заслужені високі нагороди. Надійшла Решина черга. Пурхнув Реша на конкурсну гілку, мікрофон у лапу та як ушкварить – у журі аж пірʼя сторч стало. Старався-старався, горлав-горлав, поки не захрип.ьПерезирнулося журі, похитало головами, розвело крилами, скривилося і – зняло Решу з програми. І в цю мить із кущів почулася раптом тиха, ніжна, щемлива пісня. Не соловʼїною, правда, мовою, але така гарна, така ж гарна, що завмерли всі. Були у тій пісні й росою вмиті світанки, і тихі надвечірʼя, і гомінливі сонячні дні, духмяні зоряні ночі рідного лісу, любов до якого бриніла у кожному звукові, у кожній ноті. І, як скінчилася пісня, такі оплески вибухнули – листя з дерев посипалося. – Хто це? – вражено спитала сова. Кинулися в кущі, а там – нікогісінько. Полетів, сховався скромняга- співець. Шукали-шукали, гукали-гукали. І так, мабуть би, й не знайшли. Якби не Сорока. Скрекекулія, яка всюди літала, все на світі знала і приносила новини на своєму хвості. Тільки завдяки Скрекекулії дізналися, що то був Кеша Канарчук. Притягли його силоміць на Суничну галявину, і шановне журі одноголосно присудило йому золоту березову гілку – почесний приз за краще виконання пісні про рідний ліс. А Реша – «тьох-металіст» - у цей час гірко плакав у кущах у самотині. І тільки тепер згадав він слова матері, сказані колись: «Мова, синку, не лише засіб спілкування. Мова – то голос твого серця. А серце з іншими серцями (навіть чужоземними) говорить рідною мовою».
Мисли логічно
•Прочитайте твори. Що їх обʼєднує?
Ватра і комашня
Я підкинув до вогню трухляву дровиняку, недодивився що зсередини вона густо заселена комашнею. Затріщала дровина, висипали мурашки і у відчаї забігали, заметушилися нагорі і корчилися, згораючи в полумʼї. Я підчепив осмалену головешку і викотив її на край. Тепер багато мурахів порятувалося – збігли на пісок, на соснову глицю. Але ж дивно: вони не тікали від ватри. Ледве перемагаючи власний переляк, вони завертали, крутилися, і якась сила вела їх назад, до покинутої батьківщини! Знайшлося чимало таких, що знову збігали на палаючу головешку, метушилися на ній і гинули там. О. Солженіцин
Найдорожче
Синів і дочок багатьох народів
я зустрічав, які перетинали
гірські й морські кордони і на подив
багато бачили, багато знали
Я їх питав із щирою душею:
– Яку ви любите найбільше мову? –
І всі відповіли: – ту, що нею
співала рідна мати колискову.
Д. Білоус
Мозковий штурм
• Прочитай вірш Д. Білоуса і подумай, чи всі мови однакові? Чому до цього часу у світі немає єдиної мови, чому кожен народ береже свою? Гіпотези запиши і обговори з однокласниками.
Дивне розмаїття
Друже милий, ти помітив
до краси людську любов?
Скільки є на світі квітів –
стільки є на світі мов.
Холоди чи хмари грізні –
розцвіли в погожі дні
квіти різні, ранні й пізні,
восени і навесні –
і червоні, як троянди,
і рожеві, як піон,
і зелені, як лаванди,
і фіалкові, як сон.
Так і мови: ті, мов квіти,
що буяють між осель,
інші – ті, що рвуть граніти
ломикаменем між скель.
На душі в людини свято:
як чудово, що вони
різні всі, що їх багато,
квітів, сонця і весни.
У барвистім розмаїтті
мова – дивна дивина.
Порожніш було б на світі –
зникла навіть хоч одна.
Дуже сильна – ти помітив? –
до краси людська любов.
Скільки є на світі квітів –
стільки є на світі мов.
Ніхто не знає своїх здібностей, поки їх не випробує.
Дж. Локк
Мисли критично
• Порівняй те за допомогою діаграми Венна мовні і немовні засоби спілкування.
Мовні засоби Немовні засоби
РАФТ (обговорення)
• Прочитай крилаті вислови про спілкування. На їх основі сформулюй основнібправила спілкування та поділися ними зі своїми однокласниками.
Єдина відома мені розкіш – це розкіш людського спілкування (А. Сент-Екзюпері).
Початок будь-якого спілкування – це вже прийом впливу на людей (П. Тара-нов)
Для того щоб керувати собою, використовуй свою голову. Для того щоб
спілкуватись з іншими, використовуй своє серце (Індійське прислівʼя).
Спілкування з людьми спонукає до самоспостереження (Франц Кафка).
Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано (Плутарх).
Найбільше з достоїнств оратора – не тільки сказати те, що потрібно, але і не
сказати того, що не потрібно (Цицерон).
Не завжди говори, що знаєш, але завжди знай, що говориш. Клавдій
Багато говорити і багато сказати не є те саме (Софокл).
Барвистість одвічна народної мови — це щось невимовне, прекрасне, казкове: і ласка
любові, й червона калина, і пісня досвітня в гаях — солов’їна (Павло Усенко).
Гарна мова надає пристойну форму навіть дурним думкам (Вільгельм Швебель).
Говорити доречно краще, ніж говорити красномовно (Бальтасар Грасіан).
Гостру думку слід подавати тупим кінцем уперед (Данило Рудий).
Де мало слів, там вагу вони мають (Вільям Шекспір).
Не пускайте слів попереду думок. Адже висловлюванням можна бездумно поранити
чиєсь вразливе серце. Розумним словом можна підбадьорити, надихнути на творчість,
на добрий вчинок, на геройство (Іван Вихованець).
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Висунь гіпотезу
•Які мови вивчаєш у ліцеї? Яке значення для подальшого твого життя має
знання державної мови? А іноземних мов?
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Слово до слова – зложиться мова
Гронування
•Прочитай вислів Олеся Гончара і добери власні епітети.
Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики й квіткових
пахощів – скількома епітетами супроводяться визначення української мови! І,
зрештою, всі ці епітети слушні (О. Гончар)
Урок №1. Літ Види мистецтва. Художня література як мистецтво слова. Образне слово – першоелемент літератури
Мета: вивчити види мистецтва, розуміти їх, наводити приклади; уміти відрізняти художню літературу від наукової, наводити приклади; зрозуміти поняття "образне слово"; учитися виразно читати та переказувати прочитане.
Зробити на уроці: підписати зошити, переглянути презентацію, прочитати сторінки підручника 4 - 7, переказати батькам частини текстів, дати відповіді усно на запропоновані запитання.
https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/shop/products/99/15/1599/images/1875/1875.970.png це підручник
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ВІДСУТНЄ, якщо виникнуть запитання, пишіть у групі в Телеграм.
ВІТАЮ З НОВИМ 2022 - 23 НАВЧАЛЬНИМ РОКОМ
http://linoit.com/users/mosveta503/canvases/5%20%D0%BA%D0%BB.%20%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%8F%D0%B4%D0%BD%D1%96%20%D1%87.%20%D1%80. Діт, спробуйте зайти на Lino, виділіть посилання синім, натисніть правою мишкою. У віконці виберіть другий рядок ПЕРЕЙТИ ПО АДРЕСУ. Повинно відкритися
ВідповістиВидалити